HowTo: cum treci de criza – 8 solutii testate

Acest articol este dedicat antreprenorilor, celor care conduc firme mici si mijlocii si oamenilor care au ales sa isi ia destinul profesional in propriile maini. In ultimii 2 ani, am fost martorul unor evolutii deosebit de bune ale clientilor mei (si-ai altor antrenori), atat pe plan profesional, cat si pe plan personal, total in contrast cu ceea ce se vehiculeaza prin media romaneasca pe subiectul “criza economica”.

Cat despre continutul articolului, sugestiile oferite nu sunt nici originale, nici iesite din comun. Fiind simple, pot parea simpliste. Dar nu sunt. Din acest motiv, am ales sa impart articolul in doua parti distincte, pentru a iti scurta si mai mult calea catre implementarea lor rapida. De altfel, te rog sa iei in considerare ca pe niste solutii pe termen scurt, care au fost testate sub ochiul atent al coach-ului.

Asadar, intrebarea fundamentala in aceste conditii este:

Care sunt lucrurile pe care e nevoie sa incepi sa le faci ACUM,

in mijlocul crizei, ca sa ai din nou un profit stabil cu firma ta?

©pataranationalfin.com

Sincer, cred ca e timpul sa iei in cosiderare urmatoarele puncte, atat pe parcursul acestui an, cat si pe viitor:

Pasul 1: Concentreaza-ti in fiecare zi atentia pe ceea ce trebuie sa faci ca sa supravietuiesti si nu baga in seama vocile (ceilalti, mass media, etc) care iti spun ca nu vei reusi.

Poti sa incepi de azi, sa stii! Cauta informatiile clare, care sunt verificate si reverificate de experienta ta si a celor in care ai incredere. Fa ordine in contabilitate, in vanzare, in administrarea stocurilor, in contactele cu posibilii clienti. Cauta claritatea, evidentul. Nu te mai amagi singur cu lucruri vagi si greu de masurat.

Daca ti-ai clarificat lucrurile cat se poate de bine, concentreaza-te pe ceea ce poti face tu personal si ceea ce poate face firma ta ca sa iesi din dificultate. Gandeste-te la om strategie, la cativa pasi care te-ar putea duce mai aproape de ceea ce iti doresti sa se intample. Din experienta mea cu peste 400 de companii, nu exista nici un fel de plan de actiune corect si viabil, fara un model de gandire …corect si viabil. Daca incepi sa gandesti corect, vei ajunge la actiuni corecte!

Pasul 2: Infrunta-ti fricile!

Am tot auzit o expresie in ultima vreme: “Suntem un popor de fricosi, de oameni care fug de responsabilitate”. De fiecare data cand aud asa ceva, il confrunt pe cel care spune aceste cuvinte, intrebandu-l cu ce contribuie el la aceasta definitie. Si cum ne putem gandi altfel la lucruri, nu concentrandu-ne imediat la partile negative si la esecuri.

Oricare ar fi ingrijorarea pe care o ai, ridica-te si infrunt-o, acum. Chiar nu mai are rost sa astepti pana in ultimul moment. Sau o oportunitate care nu mai vine de ceva vreme. In facultate am citit un articol despre frica si mi-au ramas cateva detalii in minte, despre relatia dintre frica si realitate. Iata-le:

» mai putin de 5% din ceea ce ne provoaca teama este rezolvabil intr-un fel sau altul.

» alti 5% din ceea ce ne temem este in afara oricarui control pe care l-am putea avea.

» restul de 90% din ce ne face sa ne fie frica nu exista in realitate si nici nu va exista vreodata!

Asta inseamna ca iti poti schimba optica asupra evenimentelor sau consecintelor lor: poti sa le vezi doar ca pe alte provocari care ti-au iesit in cale. Mai mult, cred ca poti face inca un pas: sa le transformi in obiective personale! La fel poti face si impreuna cu colegii tai: asigura-te ca toti au inteles treaba de mai sus (cea cu 90% din frica) si ca toata compania va ramane concentrata si pozitiva fata de schimbarile din piata. Daca simti ca e nevoie, intalneste-te cu cei pe care ii simti ca ezita sau inca nu au reusit sa isi schimbe punctual de vedere, catre a fi mai proactivi.

Spun asta pentru ca sa nu te amagesti singur: daca tu nu le spui clar si repetat ca totul merge intr-o directie buna, ei vor reactiona in cel mai nepotrivit mod posibil. Si te vei “trezi” cu moralul la pamant. Nu numai moralul lor, ci si al tau!

Pasul 3: Evalueaza avantajele, plusurile afacerii tale in circumstantele actuale.

Am intalnit multi directori de companii pentru care aceasta evaluare constanta este o provocare destul de mare. Insa iti marturisesc ca fara acest pas, nu vei putea merge inainte. Ba mai mult, nu cred ca vei putea supravietui! Ca sa lupti cu influentele negative din piata, cu clientii disparuti ca peste noapte si cu autoritatile care au devenit mai dure ca niciodata, e necesar sa tragi aer adanc in piept si sa incepi evaluarea.

Cum incepi? Daca nu ai alt model deja, iti recomand o mini-strategie exprimata prin 3 intrebari:

» Ce controleaza foarte bine compania ta, in termeni de resurse, procese, clienti, executie etc?

» Ce se afla dincolo de abilitatea ta de a controla?

» Ce este complet lipsit de importanta in structura si actiunile companiei tale?

In privinta evaluarii efective, sunt mii si mii de criterii pe care le poti lua in considerare. Totusi, iti recomand sa te concentrezi pe elementele esentiale ale intreprinderii tale, evaluand initial urmatoarele puncte:

» Ce functioneaza bines au foarte bine in afacerea ta acum?

» Care sunt cele mai evidente puncte tari ale companiei tale? Dar ale oamenilor care lucreaza cu si pentru tine?

» Re-evalueaza talentele, abilitatile si resursele care sunt pe deplin disponibile din perspectiva oamenilor si a afacerii in general. Apoi fa un pas in spate si gandeste-te cum le-ai putea folosi mult mai bine decat pana acum.

Pasul 4: Reevaluaza-ti stilul si strategia conducerii afacerii tale.

In perioadele de scadere economica si de variatii mari ale pietei, devine din ce in ce mai important sa ramai concentrat pe motivele care te tin implicat in afacerea ta. Care este “viziunea” si “misiunea” firmei tale? Are compania nevoie de o re-evaluare a viziunii si misiunii, in conditiile in care tot ceea ce stiai ca e sigur pe piata s-a schimbat definitiv?

Daca ai facut aceasta re-evaluare si ti-ai definit scopul cu claritate si angajament, poti sa implementezi cateva actiuni strategice aproape imediat:

» Comunica viziunea si misiunea in noua lor forma catre toti colegii si partenerii tai, intr-o forma clara si succinta.

» Explica-i fiecarui angajat al companiei tale ce rol are incepand din aceasta perioada si in ce fel contribuie munca lor la atingerea scopurilor si obiectivelor pe care ti le-ai propus. Mai mult decat atat, inarmeaza-te cu rabdare si raspunde-le la toate intrebarile care apar in legatura cu acest subiect, indiferent cand apar.

(va urma)

© 2010, Mihai Stănescu. All rights reserved.

4 thoughts on “HowTo: cum treci de criza – 8 solutii testate

  1. salut, Mihai! Concediu, ai? 🙂
    (unde „ai” este interjectie!)

    fain post.
    unde sunt 7 becuri de 7 culori, musai sa se faca lumina:)
    multam de ocazia de a.. reflecta!

    Zici: ”nu exista nici un fel de plan de actiune corect si viabil,
    fara un model de gandire …corect si viabil”
    si as vrea sa te intreb: daca modelul de gandire corect ar fi
    o poteca in peisaj, pe unde si-ar croi drum?

    Despre frici si lipsa de responsabilitate, ce sa zic.
    Poate – ca popor – suferim p r e a inteligent frica si
    responsabilitatea e p r e a personala.
    Spun asta legat de relatarea calatorilor straini prin tarile romane –
    ”in caz de pericol, romanul isi ia tutunul si toporul si fuge in padure.”
    Acum pericolul se numeste criza si padurea – lumea larga.
    Cat priveste procentele, pare ca, la nivel macro, ar trebui reformulat asa:
    ”restul de 90% din ce ne face sa ne fie frica nu exista in realitate
    si totusi a aparut!” 🙂

    La pasul 3 as adauga intrebarea: date fiind resursele de care esti constient,
    ce ai putea sa faci cu totul diferit? Scrie tot ce iti t r e c e prin cap si
    citeste apoi ce ai scris cu tot ce a i in cap.
    (uf. totdeauna m-a o m o r a t expresia ”trage aer adanc in piept”.
    Inspiratie – inspiratie, dar de expirat cand expiram, frateeeeee!)

    Chestia cu o ”re-evaluare a viziunii si misiunii,
    in conditiile in care tot ceea ce stiai ca e sigur pe piata s-a schimbat definitiv
    si comunicarea catre angajati” ma face sa povestesc aci:
    mama: taratatat tarat tamparamtamtam!!! (spune ceva, pe un tot rastit)
    fiica (exersandu-si proaspat achizitionatul exercitiu al cuvintelor):
    LA CE TE LEFELI?!*
    faina parabola pentru inadecvare – intre firma si piata,
    intre management si angajat..

    * fetita-coach se numeste Andreea Ionescu si e.. scumpa! 🙂

    Magda, semper attentus

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *