Episodul 2: Despre rolul leaderului

Să ne lamurim din start: leadership-ul este un PROCES. Prin cuvantul ”proces” inteleg aici sa te decizi si sa actionezi pentru ca sa atingi niste scopuri definite. Asta e tot.

In practica mea de coaching in Romania, am observat ca daca leaderii inteleg asta, se produce – ca prin minune! – o schimbare fundamentala in atitudinea lor. Atunci cand un sef de echipa intelege ca a fi leader nu inseamna a tine leadership-ul echipei in brate, el se relaxeaza. Si devine mai bun. Tot asa, atunci cand un CEO vede cum leadershipul organizatiei se transforma intr-un proces creativ (cu valoare adaugata crescuta evident!), acesta se simte mult mai bine in fotoliul directorial. Bineinteles, variantele opuse sunt la fel de valide: majoritatea liderilor de organizatii cu care lucram simt ca ei/ele sunt singurii responsabili de cantitatea si calitatea leadershipului din organizatie.

Mai mult de-atat, leadership-ul este un proces impartasit intre mai multe persoane din organizatie. De ce? Pai simplu. Primele argumente care imi vin:

  1. Exista mult prea multe comportamente de leadership. Adica, chestii de care e nevoie in buna gestiune a procesului de conducere. Ultima data am numarat 264 de comportamente si atitudini VALIDE de leadership, corespunzand mai multor modele de dezvoltare de lideri. Nu am intalnit vreun om capabil sa poarte in sine un asemenea ansamblu matusalemic de comportamente.
  2. In oglinda, daca prin absurd am gasi vreun supraom capabil macar de jumatate dintre ele, sunt convins ca toti colegii acestui om ar fi perfect frustrati. ”Echipa de leadership” ar fi perfect inutila, desi poate unii dintre membri echipei sunt capabili sa performeze comportamente adecvate.
  3. Ceea ce deosebeste o echipa performata de una cu rezultate slabe este responsabilizarea comuna a membrilor. Daca am avea un leader perfect in toate aspectele de leadership, aceasta caracteristica fundamentala pentru echipele performante ar disparea fara urma.

Mai direct, daca avem un singur responsabil de leadership intr-o echipa, performanta echipei este, in cel mai bun caz, medie.

Asadar, te invit sa nu confunzi dezvoltarea personala a unui conducator de organizatie cu dezvoltarea de leadership a organizatiei in sine. Cu o floare (chiar si in varful unei companii) nu se va face, niciodata, primavara.

Ca sa nu las acest gand neterminat, iti marturisesc ca pentru mine, practicianul, a fi leader inseamna sa te asiguri ca exista leadership in echipa, departamentul sau organizatia pe care o conduci.

Leadership, nu roluri de …leader!

Lasă un răspuns